Światowy Tydzień Przedsiębiorczości, to międzynarodowy projekt promujący świadomy rozwój, aktywną postawę wobec życia i podejmowanie biznesowych inicjatyw. Organizowany jest od 2008 roku w 180 krajach świata.
Corocznie w listopadzie różne organizacje, instytucje i firmy, którym zależy na rozwijaniu przedsiębiorczości, przygotowują bezpłatne szkolenia, warsztaty, debaty i konkursy pomagające zdobyć wiedzę z zakresu zakładania i rozwijania własnej działalności gospodarczej, budowania sieci kontaktów, rozwijania start-upów, powrotu na rynek pracy, negocjowania z pracodawcą czy budowania własnej marki.
Nasza szkoła przyłączyła się do tego projektu, dlatego uczniowie brali udział w wielu wydarzeniach organizowanych w ramach zajęć z podstaw przedsiębiorczości.
14 listopada klasy 3MY, 2Y oraz część klasy 2J uczestniczyły w webinarze „Mój SMART - pomysł na biznes.” Podczas spotkania, uczniowie poznali metody: SMART, SWOT oraz CANVAS, które są pomocne w opracowaniu zarówno pomysłów na biznes, jak i różnego rodzaju projektów.
Tego samego dnia klasy 1 H i 3 R obejrzały film dokumentalny poświęcony zjawisku „planned obsolescence".
15 listopada klasy 4 L i 4 Lg uczestniczyły w webinarze „Innowacje społeczne – innowacje, które pokonują bariery. Kilka słów o tym, że nie trzeba być wynalazcą, aby być innowatorem”. Uczniowie dowiedzieli się, że innowacje - także społeczne - przyczyniają się do rozwiązania problemów osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem z życia społecznego. W ramach spotkania zaprezentowano tzw. Inkubator Włączenia Społecznego i realizowane w nim pomysły.
Tego samego dnia, klasa 4 PSg uczestniczyła w dwóch wykładach „Przedsiębiorczość w pigułce” oraz „13 rzeczy, które powinieneś wiedzieć, jeśli chcesz prowadzić własną firmę”, które zorganizowano w krakowskiej Wyższej Szkole Europejskiej im. Ks. Józefa Tischnera. Spotkanie w przystępny sposób pokazało uczestnikom charakterystykę przedsiębiorczości jako całokształtu działań w dążeniu do sukcesu zarobkowego. Omówiono sposoby zarabiania pieniędzy i poziomy gratyfikacji, jakie można otrzymać za poszczególne działania zawodowe.
Jak powiedział prowadzący szkolenie - Sebastian Kolisz – przedsiębiorca i inwestor, promotor idei startupów i działań przedsiębiorczych: „Ważne, by oprócz zarobkowania czerpać z pracy satysfakcję. Ważne też, aby mieć świadomość, jaką drogę kariery obrać i zrealizować to w sposób zaplanowany, a nie spontaniczny.”
W kolejnych dniach: 16,17,18 listopada klasy 3I ,4 Psg, 2Ce,2K, 3F zagrały w edukacyjną grę, sprawdzając swoje zdolności ekonomiczne. Rozgrywki przyniosły dużo uśmiechu, a zdrowa rywalizacja wyłoniła najlepszych uczniów, którzy zostali nagrodzeni ocenami za swoją wiedzę z przedmiotu podstawy przedsiębiorczości. Natomiast główną i najważniejszą nagrodę przekazała Pani dyrektor Sylwia Zajt. Był to „Bon Bezpieczeństwa”, czyli jeden dzień bez odpytywania. Otrzymał ją Kacper Stanek z klasy 2 L, który najlepiej poradził sobie z zagadnieniami ekonomicznymi.
W międzyczasie, 17 listopada klasa 3 PS wybrała się do Powiatowego Urzędu Pracy, gdzie uczestniczyła w warsztatach dla osób planujących samozatrudnienie. Przedstawiciele Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Urzędu Skarbowego oraz Urzędu Miasta przekazali uczniom w przystępny sposób, jak samodzielnie przejść przez proces zakładania działalności gospodarczej, jaką wybrać formę prowadzenia działalności i rodzaj opodatkowania oraz jak prowadzić rachunkowość, rozliczać podatki i odprowadzać składki ubezpieczeniowe.
Tego samego dnia, klasa 4 Lg wzięła udział w webinarze „Przedsiębiorstwo społeczne – sposób na życie, sposób na pomaganie. Spotkanie z przedsiębiorcami społecznymi”. Wszystkie trzy spotkania online zostały zorganizowane przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej z Krakowa.
Piątego dnia obchodów Global Entrepreneurship Week, naszą szkołę odwiedził przedsiębiorca, Pan Bartłomiej Pająk, który w praktyczny i zrozumiały sposób wyjaśnił uczniom klasy 4 My, na czym polega prowadzenie działalności gospodarczej, jakie są zalety i wady bycia właścicielem firmy oraz w jaki sposób stawiać pierwsze kroki w biznesie.
Serdeczne podziękowania za pomoc w realizacji działań kieruję do: Pani dyrektor Sylwii Zajt, Pana dyrektora Dominika Pałki, Pana Bartłomieja Pająka, Pani Agnieszki Morawiec, Pani Agnieszki Stańdo oraz Pana Marcina Kwiatka. Dziękuję także wszystkim uczniom za zaangażowanie i aktywne uczestnictwo w wydarzeniach.
Anna Brdej – koordynator wydarzeń zorganizowanych w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości
„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.
Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.