Anglia i Szkocja już za nami

12.06.2019
djalbum_link:156
Anglia i Szkocja już za nami Początkiem czerwca grupa uczniów naszej szkoły przebywała na tygodniowej wycieczce w Wielkiej Brytanii. Wyjazd przewidywał niezwykle bogaty program. Uczniowie mogli poznać tereny i miasta południa Anglii ale także przepiękne obszary i miasta Szkocji. Anglia przywitała nas wczesnym rankiem białymi kredowymi klifami, które były coraz bardziej widoczne ze zbliżającego się wolno do

Anglia i Szkocja już za nami

Początkiem czerwca grupa uczniów naszej szkoły przebywała na tygodniowej wycieczce w Wielkiej Brytanii. Wyjazd przewidywał niezwykle bogaty program. Uczniowie mogli poznać tereny i miasta południa Anglii ale także przepiękne obszary i miasta Szkocji. Anglia przywitała nas wczesnym rankiem białymi kredowymi klifami, które były coraz bardziej widoczne ze zbliżającego się wolno do portu promu. Zwiedziliśmy w sumie sześć miejscowości w tym dwie stolice. Po ponad godzinnej podróży przez Kanał Angielski wylądowaliśmy w miejscowości Dover gdzie podczas krótkiego przystanku podziwialiśmy widoki na zamek oraz port gdzie co chwila na pokłady promów kursujących między Wielką Brytanią a Francją wjeżdżają dziesiątki TIRów, autobusów i setki samochodów. Kilku godzinny przystanek odbył się jednak w mieście Canterbury. Canterbury to ponad 40-sto tysięczna miejscowość gdzie znajdują się trzy obiekty sakralne wpisane na listę światowego dziedzictwa kulturalnego UNESCO. To monumentalna katedra w Canterbury – zbudowana w okresie późnego gotyku czy najstarszy zachowany w Anglii kościół parafialny św. Marcina założony przez świętego Augustyna z Canterbury, który przybył do Anglii w roku 597. To niezwykle urokliwe miasto o typowo angielskim klimacie i mozaiką architektoniczną budowli i kamienic jest odpowiednikiem polskiego Gniezna. Powstało tu bowiem pierwsze biskupstwo na terenie Anglii.

Niezwykle bogate wrażenia i duża porcja wiedzy o historii i kulturze Wielkiej Brytanii czekała jednak na nas podczas kolejnych dni. Zwiedzaliśmy słynne uniwersyteckie miasto Cambridge sięgające swymi korzeniami XII w. Znajduje się tu jeden z najstarszych i najsłynniejszych uniwersytetów na świecie. Zwiedziliśmy słynny King’s College zwany „dziełem królów” gdzie znajduje się imponujące i największe na świecie sklepienie wachlarzowe, a ołtarz zdobi obraz Petera Paula Rubensa. Spacerując przepięknymi uliczkami średniowiecznego miasta podziwialiśmy także budynki innych kolegiów. Wyjazd na "Wyspy" okazał się także doskonałą lekcją geografii. Cały wtorek spędzaliśmy w Highlands - górach szkockich gdzie króluje ich najwyższy szczyt Ben Navis. Pod jego szczyt wyjechaliśmy kolejką gdzie otworzyła się nam ogromna panorama szkockich gór. Tu też widać południową część polodowcowego jeziora Loch Ness, które ciągnie się wąskim pasem aż do Morza Północnego. Podróże między południową a północną częścią Wielkiej Brytanii pełne były widoków tzw. Midlands czyli pagórków oraz ogromnych połaci pól i pastwisk gdzie całymi stadami swobodnie wędrują i pasą się owce, bydło oraz konie, których Brytyjczycy są niekwestionowanymi wielbicielami.

Niezwykle bogate w wrażenia były odwiedziny dwóch stolic. Pierwsza to miasto Edynburg, które od wieków jest stolicą Szkocji. Tu zwiedziliśmy zamek górujący nad miastem, ogromne Muzeum Miasta Edynburg oraz Galerię Narodową z niezwykle bogatą kolekcją malarstwa. Mimo, że nie można jej porównywać z ilością zbiorów Galerii Narodowej w Londynie, którą także zwiedziliśmy to jednak i tu można podziwiać dzieła tak wybitnych artystów jak: Leonadrdo da Vinci, Raphael, Lucas Cranach, Titian, Velazques, van Dyck, Rembrandt, Rubens czy słynny włoski Bellotto.

Niezwykłą osobliwością pozwalającą cofnąć się w historycznej wyobraźni był przystanek na pograniczu Szkocji i Anglii, gdzie mogliśmy zobaczyć i dotknąć pozostałości muru Hadriana, rzymskiego cesarza, który nie mogąc podbić północnych części wyspy zacięcie bronionych przez plemiona Piktów z Kaledonii zbudował w latach 121 – 129 n.e. długi na 117 km mur, który swą wysokością sięgał 6 metrów, a którego resztki przetrwały do dziś.

Na koniec cały dzień spędziliśmy w Londynie, stolicy Zjednoczonego Królestwa, której populacja liczy ok. 10 mln mieszkańców. O Londynie, jednej z największych stolic świata, nie sposób napisać krótko. Jeden dzień pozwolił jednak zobaczyć to co jest najbardziej dla tej stolicy wyróżniające, mianowicie Pałac Buckingam – siedzibę monarchii angielskiej, dzielnicę Westminster gdzie mieszczą się budynki parlamentu i słynny Big Ben, White Hall pełne rządowych budynków poprzez Trafalgar Square gdzie mieści się kolumna admirała Nelsona po rozrywkowy Leicester Square, Piccadilly Circuis ze słynną statuetką amora oraz Galerię Narodową z jedną najbogatszych na świecie kolekcją obrazów.

mgr Paweł Wieciech

djalbum_link:156

Logotypy funduszy UE

„Cyfrowy Powiat Bocheński” - E-administracja w Powiecie Bocheńskim.

Używamy plików cookies w celu optymalnej obsługi Państwa wizyty na naszej stronie. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.